Навчальна програма з ракетомоделювання

 

Основний рівень

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

 

Один з актуальних та найцікавіших видів сучасної, дитячої науково-технічної творчості. Створення даної оновленої програми обумовлено необхідністю перегляду окремих розділів та використання сучасних методів викладання у гуртку ракетомоделювання, яке передбачає побудову, виготовлення та запуск моделей ракет, розвиток пізнавальних і творчих здібностей учнів, їх участь у змаганнях, конкурсах, допомагаючи майбутньому поколінню ознайомитися зі світом ракет.

Навчальна програма дає уявлення про сучасний розвиток ракетобудування та наукові дослідження в цій галузі. Це збільшує профорієнтаційне значення даної програми для майбутнього учнівської молоді, тим більше, що Україна є однією з провідних держав у ракетобудуванні й сьогодні зберігає значний потенціал, маючи в своєму арсеналі наймогутніші у світі ракети.

Навчальна програма реалізується у гуртку ракетомоделювання науково-технічного напряму спортивно-технічного профілю позашкільної освіти та створена для вихованців віком 10-14 років.

Метою програми є формування компетентностей особистості в процесі ракетомоделювання.

Основні завдання полягають у формуванні таких компетентностей:

пізнавальна – оволодіння базовими знаннями з ракетомоделювання; технологічними процесами обробки різних матеріалів, пов’язаних із виготовленням моделей, розвиток пізнавальної активності;

практична – закріплення та поглиблення вмінь і навичок користування різноманітними матеріалами й інструментами, модельними двигунами при виготовленні моделей ракет та стартовим обладнанням;

творча – проектування власних моделей і конструкцій; розвиток конструкторсько-технологічних здібностей, стійкого інтересу до ракетомоделювання; оволодіння основами наукової організації праці;

соціальна – виховання культури праці, дисциплінованості, точності й акуратності в ракетомоделюванні; розвиток сили, витривалості, швидкості, спритності під час проведення змагань; виховання патріотизму, любові до України, гордості за її досягнення; організація змістовного дозвілля відповідно до здібностей, обдарувань і стану здоров’я.

Програма передбачає навчання дітей у групах основного рівня впродовж 2-х років. На опрацювання навчального матеріалу відводиться така кількість годин:

основний рівень –144 год. на рік (4 год. на тиждень), 1-й рік навчання;

основний рівень –216 год. на рік (6 год. на тиждень), 2-й рік навчання.

Навчальна програма побудована лінійним способом, наступний навчальний матеріал викладається на основі вже вивченого й у тісному взаємозв’язку з ним.

Зміст програми передбачає теоретичні та практичні заняття. На заняттях учні вивчають історію розвитку ракетної техніки, знайомляться з основними теоретичними поняттями. Цей матеріал пов’язується з темами практичних робіт відповідно до навчального плану роботи гуртка. На практичних заняттях учні виготовляють моделі ракет, парашути з доступних матеріалів, вивчають технологічні прийоми та варіанти виготовлення окремих деталей моделей.

Програма побудована за принципом доступності навчального матеріалу для вихованців, відповідності його обсягу віковим особливостям і попередній підготовці.

Виходячи з мети та завдань, сформульованих у програмі, на заняттях гуртка застосовуються різноманітні форми організації навчально-виховного процесу: теоретичні та практичні заняття, експериментальні та дослідницькі роботи, індивідуальні навчальні проекти та презентації.

У роботі діти використовують і закріплюють знання, здобуті на уроках фізики, математики, трудового навчання, креслення.

Пошуково-дослідницька та експериментальна робота гуртка спрямована на поглиблення знань з природничо-математичних дисциплін і вивчення основ космонавтики, ракетобудування й авіації.

Гуртківці мають оволодіти прийомами роботи різними інструментами, обробки матеріалів; вивчити правила безпеки.

Підсумкові заняття проводяться у вигляді захисту проектних робіт та презентацій, участі в змаганнях і виставках.

За даною програмою можуть проводитись заняття в групах індивідуального навчання, які організовуються відповідно до Положення про порядок організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах (наказ Міністерства освіти і науки №1123 від 10.12.2008р).

Програма є орієнтовною. За необхідності керівник гуртка може внести до програми певні зміни на свій розсуд, які не повинні впливати на загальний зміст навчальної програми та кількість навчальних годин. Незмінними мають залишатися мета, завдання і прогнозований результат освітньої діяльності.

 

Основний рівень, перший рік навчання

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

 

 

Тема

Кількість годин

теоретичні

практичні

усього

1.

Вступ

2

-

2

2.

Найпростіші моделі ракет

4

4

8

3.

Пристрої для безпечного повернення моделей ракет. Стример. Парашут.

2

4

6

4.

Модельні ракетні двигуни (МРД)

2

4

6

5.

Пристрої для запуску моделей ракет

4

4

8

6.

Моделі ракет «Салют» і «Планета»

4

16

20

7

Одноступінчаста модель-напівкопія ракети

6

18

24

8.

Основні відомості з теорії польоту моделей ракет

4

4

8

9.

Моделі ракет класів S-3-A, S-6-A,

S-9-A

8

32

40

10.

Захист проектів та виставки робіт

2

4

6

11.

Змагання

4

10

14

12.

Підсумок

2

-

2

 

Разом

44

100

144

 

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

1. Вступ (2 год.)

Правила безпеки під час роботи в лабораторії. Організаційні питання. Програма занять. Історія розвитку ракетобудування та космонавтики. Матеріально-технічна база гуртка. Показ моделей, виготовлених у гуртку в попередні роки. Показовий запуск моделей ракет.

 

2. Найпростіша модель ракети (8 год.)

Теоретична частина. Основні відомості про властивості повітря та води. Основні частини ракети та моделі. Найпростіші моделі ракет з пневматичним стартом. Креслення моделі ракети. Оснастка, матеріали й інструменти, які використовуються для виготовлення моделі та стартового пристрою. Моделі ракет з гідропневматичним стартом. Особливості будови гідропневматичної моделі ракети та стартового пристрою. Правила безпеки піл час роботи з інструментами та механічним устаткуванням.

Практична частина. Виготовлення найпростішої оснастки для побудови деталей моделей. Складання моделей ракет з пневматичним та гідропневматичним стартом. Виготовлення стартового обладнання. Запуски моделей.

 

3. Пристрої для безпечного повернення моделей ракет. Стример. Парашут. (6 год.)

Теоретична частина. Способи гальмування моделі ракети під час спуску. Винахідник парашута Г. Є. Котельников. Матеріали, які застосовуються для виготовлення стримерів і парашутів, захисних чохлів.

Практична частина. Виготовлення стримера та парашута, кріплення до моделі, способи укладання.

 

4. Модельні ракетні двигуни (МРД) (6 год.)

Теоретична частина. Принцип реактивного руху. Роботи Ф. А. Цандера, М. К. Тихомирова. Класифікація й основні характеристики модельних ракетних двигунів згідно кодексу міжнародної Федерації з авіаційних видів спорту FAI. Правила безпеки під час роботи з МРД. Підготовка МРД.

Практична частина. Підготовка двигуна до польоту, встановлення та фіксація його на моделі.

Презентація моделі (за вибором).

 

5. Пристрої для запуску моделей ракет (8 год.)

Теоретична частина. Основи електротехніки. Електричний ланцюг, види електричних вимикачів й електричних з’єднань. Конструкції стартових і запалювальних пристроїв.

Стартове обладнання. Правила безпеки під час роботи з запалювальними пристроями.

Практична частина. Підготовка запалювальних пристроїв, монтаж і демонтаж стартової установки, перевірка роботи стартової установки й обладнання. Встановлення моделі ракети на стартову установку.

 

6. Моделі ракет «Салют» і «Планета» (20год.)

Теоретична частина. Технічні вимоги до моделей ракет «Салют» і «Планета» та правила проведення змагань на тривалість польоту. Креслення, конструкція, матеріали, оснастка та технологія виготовлення моделей і гальмівних пристроїв. Особливості будови двоступеневих моделей ракет.

Загальні відомості про правила проведення змагань для юних ракетомоделістів. Порядок роботи та правила безпеки на стартовому майданчику.

Практична частина. Виготовлення креслення, шаблонів і технологічної оснастки для виготовлення моделей. Виготовлення, складання та регулювання моделей ракет « Салют» і «Планета». Проведення запусків моделей ракет. Контроль польоту моделі. Визначення результату польоту. Проведення нескладних експериментів та досліджень. Узагальнення результатів. Презентації та висновки за результатами досліджень.

 

7. Одноступінчаста модель-напівкопія ракети (24 год.)

Теоретична частина. Ракети-носії різного призначення. Особливості їх будови. Історія космонавтики.

Класифікація ракет. Технічні вимоги та правила проведення змагань із копіювання моделей ракет. Вибір ракети для копіювання. Масштаб.

Практична частина. Добір і вивчення матеріалів для побудови моделі. Компонування ракети. Розробка креслень. Центр тиску та центр ваги. Вибір матеріалів і технології виготовлення. Виготовлення робочої оснастки та частин моделі. Складання моделі, маркування. Гальмівний пристрій. Оздоблення моделі. Підготовка до пробних стартів. Захист проектних робіт і презентацій за обраною темою.

 

8. Основні відомості з теорії польоту моделей ракет (8 год.)

Теоретична частина. Вступ до теорії польоту ракет. Розвиток теорії польоту К. Е. Ціолковським. Загальні відомості про властивості атмосфери. Сили, які діють на модель ракети. Активна та пасивна ділянки польоту. Швидкість і висота польоту моделі ракети. Стійкий політ. Поняття про центр маси та центр тиску. Роль стабілізаторів.

Практична частина. Досліди по визначенню положення центра тиску та центра маси моделі ракети. Експериментальна робота. Узагальнення та висновки.

 

9. Моделі ракет класів S-3-А, S-6-А, S-9-А (40 год.)

Теоретична частина. Технічні вимоги та правила проведення змагань з ракетомодельного спорту моделей різних категорій на тривалість польоту. Креслення, конструкція, матеріали, оснастка та технологія виготовлення моделей та гальмівних пристроїв. Особливості парашута та стримера для спортивних моделей. Ротор і його властивості. Використання ротора для повернення моделі ракети, як гальмового пристрою.

Практична частина. Виготовлення технологічної оснастки, деталей. Виготовлення стримера, парашута, ротора та кріплення їх до моделі. Виготовлення, збирання та регулювання моделей ракет класів S-3-А, S-6-А, S-9-А. Підготовка МРД до польоту, встановлення та фіксація його на моделі ракети. Запуски моделей ракет.

 

10. Захист проектів та виставка робіт (6 год.)

Теоретична частина. Основи конструкторської та проектно-дослідницької та роботи. Навчальний проект. Вибір об’єкту дослідження. Організація дослідницької та експериментальної роботи. Створення презентації. Опис виставкового експонату. Поняття про тематичну експозицію.

Практична частина. Розробка та захист навчального проекту за результатами дослідницької або експериментальної роботи. Створення та захист тематичних презентацій за напрямом роботи гуртка. Підготовка й участь у тематичних і підсумковій виставках робіт вихованців.

 

11. Змагання (14 год.)

Теоретична частина. Організація та правила проведення змагань з ракетомодельного спорту в Україні. Положення про змагання. Виконання суддівських обов’язків на змаганнях. Всеукраїнський календарний план проведення змагань.

Практична частина. Підготовка моделей та обладнання до змагань. Тренувальні запуски. Проведення технічного огляду моделей. Запуски моделей. Підведення підсумків і технічна конференція. Урочисте закриття змагань.

 

12. Підсумок (2 год.)

Підведення підсумків роботи зі рік. Відзначення кращих вихованців.  

 

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

 

Вихованці мають знати:

-         правила техніки безпеки;

-         правила запуску моделей;

-         правила проведення змагань;

-         історію розвитку ракетобудування;

-         принципи ракетного руху;

-         основні поняття та терміни з ракетомоделювання, основні частини ракети;

-         технології, матеріали й інструменти, які використовуються для виготовлення моделей;

-         основні властивості та технологію обробки різноманітних матеріалів, з яких виготовляються моделі;

-         будову ракетного двигуна на твердому паливі та пристроїв для запуску моделей ракет.

 

Вихованці мають вміти:

-         читати та виконувати креслення, застосовуючи креслярські інструменти;

-         користуватися вимірювальними, різальними інструментами, електричним обладнанням;

-         виготовляти парашут, стример, ротор для моделей ракет, електричні запали;

-         складати електричний ланцюг;

-         робити монтаж і демонтаж стартової установки й обладнання;

-         проводити запуск моделей ракет;

-         визначати положення центра тиску та центра маси моделі;

-         створити тематичну презентацію;

-         проводити найпростіші експерименти та дослідження;

-         підготувати та захистити навчальний проект.

 

У вихованців мають бути сформовані компетентності:

пізнавальна – оволодіння базовими знаннями з основ космонавтики та ракетомоделювання; технологічними процесами обробки різних матеріалів, пов’язаних із виготовленням моделей, пізнавальна активність;

практична – закріплення та поглиблення вмінь і навичок користування різноманітними матеріалами й інструментами, модельними двигунами та стартовим обладнанням в дії;

творча – проектування власних моделей і конструкцій; розвиток конструкторсько-технологічних здібностей, стійкого інтересу до інженерної діяльності, ракетомоделювання та ракетомодельного спорту; оволодіння основами наукової організації праці;

соціальна – виховання культури праці; дисциплінованості, точності й акуратності в ракетобудуванні; розвиток сили, витривалості, швидкості, спритності під час проведення змагань; виховання патріотизму, любові до України, гордості за її досягнення; організація змістовного дозвілля відповідно до здібностей, обдарувань і стану здоров’я.

 

 

 

 

 

Основний рівень, другий рік навчання

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

 

Тема

Кількість годин

теоретичних

практичних

усього

1.

Вступ

3

-

3

2.

Аеродинаміка літаючих моделей

3

3

6

3.

Модель ракетоплана класу        S-4-A

6

18

24

4.

Модель радіокерованого ракетоплана класу S-8-Д

6

36

42

5.

Модель ракети на висоту польоту класу S-1-A

3

18

21

6.

Модель-копія ракети на висоту польоту класу S-5-B

6

27

33

7.

Модель-копія ракети на реалізм польоту класу S-7

6

36

42

8.

Експериментальні моделі ракет і ракетопланів. Моделі категорій S-10, S-11

6

12

18

9.

Захист проектів й участь у виставках

3

6

9

10.

Змагання

3

12

15

11.

Підсумок

3

-

3

 

Разом

48

168

216

 

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

1. Вступ (3 год.)

Правила безпеки при роботі в лабораторії. Організаційні питання. Програма занять. Сучасні досягнення ракетобудування та космонавтики. Участь України в міжнародному проекті «Морський старт».

 

2. Аеродинаміка літаючих моделей (6 год.)

Теоретична частина. Поняття про аеродинаміку як науку. Вплив форми тіла на характер обтічності. Поняття про ламінарний, турбулентний шар. Виникнення підйомної сили, кут атаки. Вплив якості поверхні на коефіцієнт Сх.. Число Re. Профіль крила. Геометричні характеристики: розмах, звуження, подовження, хорда, кут поперечного «V», площа крила. Поняття про аеродинамічні коефіцієнти Сх і Су. Якість крила. Умови горизонтального сталого польоту. Стійкість, балансування.

Практична частина. Виготовлення креслення та шаблонів моделі. Виготовлення технологічної оснастки, деталей моделі ракетоплану. Складання моделі. Перевірка геометричних і вагових параметрів, установочних кутів і балансування. Запуск і планування. Доводка моделі. Змагання на дальність і час польоту моделі.

 

 

3. Модель ракетоплана класу S-4-A (24 год.)

Теоретична частина. Технічні вимоги до моделей класу S-4-A. Етапи польоту ракетоплана. Вибір конструктивної схеми ракетоплана, методи забезпечення стійкості польоту. Будова, матеріали, оснащення та технологія виготовлення моделей.

Практична частина. Розробка конструкції моделі та виготовлення робочого креслення. Виготовлення технологічної оснастки, деталей ракетоплана. Складання й оздоблення моделі. Виготовлення автомату примусової посадки (АПП). Регулювання. Тренувальні запуски. Змагання.

 

4. Модель радіокерованого ракетоплана класу S-8-Д (42 год.)

Теоретична частина. Технічні вимоги до моделей класу S-8-Д. Етапи польоту радіокерованої моделі ракетоплана. Вибір конструктивної схеми радіокерованої моделі ракетоплана, методи забезпечення стійкості польоту. Будова, матеріали, оснастка та технологія виготовлення моделей. Вимоги до системи дистанційного керування моделлю. Пристрої для запуску радіокерованої моделі ракетоплана.

Практична частина. Розробка конструкції моделі та виготовлення робочого креслення. Виготовлення найпростішого оснащення, деталей радіокерованої моделі ракетоплана. Складання й оздоблення моделі. Встановлення системи дистанційного керування на модель. Регулювання моделі. Виготовлення стартового обладнання. Тренувальні запуски. Змагання.

 

5. Модель ракети на висоту польоту класу S-1-A (21 год.)

Теоретична частина. Технічні вимоги та правила проведення змагань з ракетомодельного спорту моделей різних категорій на висоту польоту. Креслення, конструкція, матеріали, технологічна оснастка та технологія виготовлення моделей та гальмівних пристроїв. Особливості виготовлення стримера та парашута для висотних моделей.

Методи виміру висоти польоту моделі.

Практична частина. Виготовлення технологічної оснастки та деталей. Виготовлення та регулювання моделей ракет класу S-1-А. Встановлення електронної системи для визначення висоти польоту моделі. Контроль та підготовка МРД і встановлення на моделі ракети. Запуски моделей ракет.

 

6. Модель-копія ракети на висоту польоту класу S-5-В (33 год.)

Теоретична частина. Класифікація моделей ракет категорії S-5-B. Технічні вимоги та правила проведення змагань. Вибір ракети для копіювання. Масштаб. Особливості польоту багатоступеневої моделі ракети. Системи виміру висоти польоту моделі.

Практична частина. Добір і вивчення матеріалів для побудови моделі. Компонування ракети відповідно креслень. Центр тиску та центр ваги. Вибір матеріалів і технології виготовлення. Виготовлення технологічної оснастки та частин моделі. Складання моделі, маркування. Гальмівні пристрої. Оздоблення моделі. Встановлення електронної системи для визначення висоти польоту моделі. Підготовка до пробних стартів.

Захист проектних робіт та презентацій за обраною темою.

 

7. Модель-копія ракети на реалізм польоту класу S-7 (42 год.)

Теоретична частина. Технічні вимоги та правила проведення змагань моделей ракет категорії S-7. Вибір ракети для копіювання. Масштаб. Особливості польоту багатоступеневої моделі ракети. Системи дистанційного або програмованого керування моделлю в польоті. Стендова оцінка моделей-копій.

Практична частина. Добір і вивчення матеріалів для побудови моделі. Компонування ракети. Розробка креслень. Центр тиску та центр ваги. Вибір матеріалів і технології виготовлення. Виготовлення технологічної оснастки та деталей моделі. Складання моделі, маркування. Гальмівні пристрої. Оздоблення моделі. Підготовка до пробних стартів.

Захист проектних робіт та презентацій за обраною темою.

 

8. Експериментальні моделі ракет і ракетопланів. Моделі категорій S-10, S-11 (18 год.)

Теоретична частина. Роль винахідників і раціоналізаторів у розвитку науки та техніки. Видатні українські конструктори та вчені О. К. Антонов, С. П. Корольов й їх вклад у світову науку.

Напрями творчої діяльності. Шлях від ідеї до моделі. Розробка конструкції. Вибір матеріалів і технологія виготовлення.

Моделі ракетопланів з м’яким крилом категорії S-10.

Моделі-копії ракет та ракетопланів категорії S-11, які відтворюють прототипи діючих ракет і ракетопланів минулого та сучасності або майбутніх фантастичних космічних кораблів.

Практична частина. Креслення моделі. Виготовлення деталей, складання й оздоблення моделі. Регулювання, тренувальні та показові запуски.

Презентації або захист проектів за вибором.  

 

9. Захист навчальних проектів та виставки робіт ( 9 год.)

Теоретична частина. Поняття про технічний об’єкт. Методика дослідницької й експериментальної роботи із застосування діючих моделей. Організація конструкторської та проектно-дослідницької роботи. Навчально-дослідний проект. Вибір об’єкту дослідження. Організація дослідницької та експериментальної роботи. Створення презентації. Опис виставкового експонату. Поняття про тематичну експозицію.

Ознайомлення з елементами творчого вирішення конструкторських задач.

Основи роботи на персональному комп’ютері. Графічні редактори. Правила безпеки при роботі з ПК.

Практична частина. Розробка та захист навчального проекту за результатами дослідницької або експериментальної роботи. Створення та захист тематичних презентацій за напрямом роботи гуртка. Підготовка та участь у тематичних і підсумковій виставках робіт вихованців.

 

10. Змагання (15 год.)

Теоретична частина. Організація та правила проведення змагань з ракетомодельного спорту в Україні. Положення про змагання. Виконання суддівських обов’язків на змаганнях. Особливості проведення стартів моделей на висоту польоту категорій S-1 та S-5. Організація та проведення стендової оцінки моделей копій категорій S-5 та S-7. Організація змагань радіокерованих моделей ракетопланів категорії S-8. Інформація про змагання.

Практична частина. Підготовка моделей й обладнання до змагань. Тренувальні запуски. Проведення технічного огляду моделей. Запуски моделей. Підведення підсумків і технічна конференція. Урочисте закриття змагань.

 

11. Підсумок (3 год.)

Підведення підсумків роботи за рік. Відзначення кращих вихованців.

 

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

 

Вихованці мають знати:

-         правила техніки безпеки;

-         правила запуску моделей;

-         правила проведення змагань з ракетомодельного спорту учнівської молоді та юних ракетомоделістів;

-         принципи ракетного руху;

-         основні поняття, терміни з ракетомоделювання, основні частини ракети;

-         технології, матеріали й інструменти, які використовуються для виготовлення моделей;

-         основні властивості та технологію обробки різноманітних матеріалів, з яких виготовляються моделі;

-         будову пристроїв для запуску моделей ракет і ракетопланів;

-         гальмівні пристрої.

 

Вихованці мають вміти:

-         користуватися вимірювальними, креслярськими, різальними інструментами, електричним обладнанням;

-         розробляти робочі креслення, застосовуючи креслярські інструменти;

-         виготовляти стример і парашут для моделей різних категорій й їх деталі, електричні запали;

-         робити монтаж і демонтаж стартової установки й обладнання;

-         проводити запуск моделей ракет;

-         визначати положення центру тиску та центру маси моделі;

-         регулювати політ ракетоплана;

-         використовувати дистанційні системи для керування моделями;

-         використовувати електронні засоби для вимірювання висоти польоту моделі;

-         основи роботи на ПК;

-         працювати з програмним забезпеченням;

-         проводити експерименти та дослідження з діючими моделями;

-         створювати презентації за обраною темою;

-         підготувати та захистити навчально-дослідницький проект.

 

У вихованців мають бути сформовані компетентності:

пізнавальна – розвиток пізнавальної активності, оволодіння базовими знаннями з ракетомоделювання; технологічними процесами обробки різних матеріалів, пов’язаних із виготовленням моделей різних класів;

практична – закріплення та поглиблення вмінь і навичок користування різноманітними матеріалами й інструментами, модельними двигунами та стартовим обладнанням; регулювання польотів;

творча – проектування власних моделей і конструкцій; розвиток конструкторсько-технологічних здібностей, розвиток пізнавальної активності, стійкого інтересу до ракетомоделювання та ракетомодельного спорту; оволодіння основами наукової організації праці;

соціальна – виховання культури праці; дисциплінованості, точності й акуратності в ракетомоделюванні; розвиток сили, витривалості, швидкості, спритності під час змагань; виховання патріотизму, любові до України, гордості за її досягнення.

 

ОРІЄНТОВНИЙ ПЕРЕЛІК ОБЛАДНАННЯ

Основне обладнання

Кількість, шт.

Верстати

1.

Сушильна шафа

1

2.

Дошки креслярські

2

3.

Шафа для матеріалів, інструментів і зберігання моделей ракет

1

4.

Столи робочі (з розрахунку одне робоче місце на гуртківця)

1

5.

Токарний верстат по металу типу ТВ-16

1

6.

Верстат столярний малогабаритний

1

7.

Свердлильний верстат типу НС-12

1

8.

Слюсарний верстат

1

9.

Циркулярна пилка

1

10.

Згинальний верстат

1

11.

Токарний малогабаритний верстат по дереву

1

12.

Точило

1

13.

Електролобзик

1

14.

Компресор

1

15.

Фарборозпилювач

1

16.

Ручний дриль

1

17.

Слюсарні лещата різні

3

Прилади, пристосувння, інструменти та приладдя

1.

Секундомір

3

2.

Терези

1

3.

Гільйотина

1

4.

Вивірна плитка

1

5.

Ножиці по металу

1

6.

Лобзики

15

7.

Ножівки по дереву

2

8.

Ножівки по металу

2

9.

Ножиці різні

30

10.

Ножі

15

11.

Шило

15

12.

Рубанки різні

5

13.

Транспортири

3

14.

Циркулі

5

15.

Зубила

1

16.

Готовальні

1-2

17.

Пінцети

3

18.

Скальпелі

10

19.

Свердла по металу  від 1 до 10 мм

20

20.

Штангенциркулі

2

21.

Лещата ручні

1

22.

Кругоріз

 1

23.

Молотки

2

24.

Плоскогубці

2

25.

Гострозубці

2

26.

Надфілі різні

20

27.

Напилки різні

10

28.

Різці по металу

10

29.

Лінійки

 20

30.

Набір різьбонарізних інструментів

1

31.

Вертілки

15

32.

Кутники

10

33.

Прищіпки білизняні

20

34.

Викрутки

5

35.

Електропаяльники

2