Навчальна програма з картингу

 

Початковий та основний рівні

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

 

Навчально-виховний процес гуртка картингу, спрямований на формування у дітей та підлітків техніко-технологічних знань, розширення їх політехнічного світогляду, конструкторської, експериментальної та винахідницької діяльності, реалізації здібностей, розвитку вмінь, навичок технічного моделювання та конструювання. Тому, участь у конструюванні, побудові карта чи підготовка його до змагань, актуальна і приносить вихованцям велику користь: вони пізнають радість творчості, з інтересом працюють і користуються плодами своєї праці (випробовують, обкатують свою машину, беруть участь у змаганнях).

Ця програма реалізується у гуртку науково-технічного напряму спортивно-технічного профілю позашкільної освіти та спрямована на вихованців віком від 9 до 16 років.

Метою навчальної програми є формування ключових компетентностей особистості засобами технічної творчості. 

Основні завдання полягають у набутті таких компетентностей:

пізнавальна – оволодіння основними поняттями та знаннями відповідного напрямку, особливостями відповідного профілю;

практична – навчання вихованців самостійно орієнтуватися в інформаційному просторі; вміти практично використовувати набуті знання, уміння і навички;

творча – забезпечення розвитку творчих здібностей гуртківців, виховання естетичного смаку, творчої уяви, фантазії, сприяння визначенню індивідуального стилю роботи;

соціальна – розвиток позитивних якостей особистості: працелюбність, наполегливість у досягненні мети, відповідальність за результат власної діяльності; виховувати шанобливе ставлення до надбань духовних та матеріальних цінностей світової та вітчизняної культур.

Навчальна програма передбачає 2 роки навчання:

початковий рівень – 144 год. (4 год. на тиждень), 1-й рік навчання;

основний рівень – 216 год. (6 год. на тиждень), 1-й рік навчання.

На заняттях у гуртках картингу початкового рівня протягом 1-го року навчання вихованців ознайомлюють із історією автомобілебудування та картингу, загальною будовою автомобіля (на прикладі карта). Гуртківці вивчають конструкції карта з робочим об’ємом двигунів до 80 смз, освоюють водіння картингом та простими технологічними операціями з його технічного обслуговування (заміна та ремонт коліс, установка окремих вузлів та агрегатів тощо), вивчають правила проведення змагань.

Заняття картингом пов’язані з підвищеною небезпекою як для картингістів, так і для оточуючих. Враховуючи це, інструктаж з питань техніки безпеки слід проводити 1 раз на місяць, а спеціальний інструктаж – кожен раз перед виконанням вправ із водіння.

На всіх тренуваннях із водіння слід використовувати сигнальні суддівські прапори. Кожен вихованець під час виконання вправ із водіння та наступних тренувань обов’язково має вдягати комбінезон, захисний шолом, рукавички, навіть якщо йому необхідно проїхати на невеликій швидкості декілька метрів.

У процесі відпрацювання вправ, які становлять курс навчанню водінню картингом слід використовувати таку форму занять як змагання (наприклад, на чіткість зупинки передніх коліс карта на декількох лініях, нанесених на дорожньому покритті через кожні 10-15 м).

На заняттях у гуртках картингу основного рівня гуртківців навчають основам конструювання, теорії руху автомобіля , поглиблюють знання й навички, необхідні для побудови або вдосконалення конструкцій картів, а також покращають майстерність водіння картів. Вихованці мають навчитися управляти картом в екстремальних ситуаціях (дощ, сніг, лід). У таких гуртках слід будувати карти з двигунами 125 смз. При конструюванні картів дуже важливо ознайомити учнів з основами єдиної технології конструювання машин і механізмів, способами діагностики можливих несправностей та їхнього усунення.

Бажано, щоб гуртківці були присутні на змаганнях з картингу, автоспорту. Наприкінці навчального року слід провести кваліфікаційні змагання (у них можуть брати участь вихованці, які добре відпрацювали всі вправи та впевнено керують картом), а також сформувати та підготувати команду для участі в районних, міських або всеукраїнських змаганнях учнівської молоді з картингу.

При організації гуртків картингу необхідно взяти до уваги такі обставини: для навчання водінню картів потрібен асфальтований майданчик розміром 20х50 м, закритий для руху транспорту та з мінімальним рухом пішоходів. Його слід розмістити на відстані від житлових приміщень, дитячих садків, лікарень тощо, бо двигуни картів створюють шум. Їзда на картах вулицями та проїжджою частиною доріг категорично заборонена, тому користуватися ними як індивідуальним любительським видом транспорту учні не можуть.

Перевірка та оцінювання знань й умінь гуртківців здійснюється під час виконання ними практичних робіт, участі у змаганнях, а також на підсумкових заняттях.

За даною програмою можуть проводитись заняття в групах індивідуального навчання, які організовуються відповідно до Положення про порядок організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах (наказ Міністерства освіти і науки №1123 від 10.12.2008р).

Програма є орієнтовною. За необхідності керівник гуртка може внести до програми певні зміни на свій розсуд, які не повинні впливати на загальний зміст навчальної програми та кількість навчальних годин. Незмінними мають залишатися мета, завдання і прогнозований результат освітньої діяльності.

 

 

 

Початковий рівень, перший рік навчання

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

 

Тема

Кількість годин

теоретичних

практичних

усього

1.

Вступ

2

-

2

2.

Автомобіль, картинг та автомобільний спорт. Навчально-наочні посібники з картингу

2

2

4

3.

Загальна будова карта

4

2

6

4.

Двотактні двигуни внутрішнього згоряння. Будова мотоциклетного двигуна.

4

16

20

5.

Технічне обслуговування, регулювання та ремонт карта

4

8

12

6.

Заходи безпеки під час тренувань і проведення змагань

2

4

6

7.

Змагання з автоспорту. Правила змагань із картингу

2

2

4

8.

Підготовка картів до тренувань і змагань

4

16

20

9.

Спеціальна фізична підготовка до участі у змаганнях. Перша долікарняна допомога

2

2

4

10.

Навчальна їзда на карті

2

24

26

11.

Спортивно-тренувальна їзда на карті

2

28

30

12.

Організація та проведення змагань

2

6

8

13.

Підсумок

2

-

2

 

 Разом

34

110

144

 

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

1. Вступ (2 год.)

Мета, завдання та зміст роботи гуртка. Загальні правила техніки безпеки. Картинг як вид спорту.

 

2. Автомобіль, картинг та автомобільний спорт. Навчально-наочні посібники з картингу (4 год.)

Теоретична частина. Історія автомобіля: автомобіль вчора, сьогодні, завтра. Сучасне автомобілебудування та перспектива його розвитку. Сучасні спортивні автомобілі. Історія картингу. Сучасні карти.

Класифікація навчально-наочних посібників з картингу. Вікторини й настільні ігри, що підвищують якість засвоєння знань вихованців.

Практична частина. Проектування, конструювання і виготовлення навчально-наочних посібників із правил дорожнього руху, проведення вікторин. Удосконалення обладнання, інструментів і пристроїв.

 

3. Загальна будова карта (6 год.)

Теоретична частина. Класифікація картів. Основні частини карта, їх призначення, розташування, взаємодія. Рами, двигуни, вузли трансмісії, механізми керування. Шини, які застосовуються на картах.

Практична частина. Ознайомлення з будовою карта.

 

4. Двотактні двигуни внутрішнього згоряння. Будова мотоциклетного двигуна (20 год.)

Теоретична частина. Типи двигунів. Поняття про теоретичний розрахунок двигуна. Фази газорозподілу. Способи виявлення та усунення несправностей двигуна. Правила розбирання й складання картера двигуна. Регулювання, запалювання та добір свічок запалювання. Види паливно-мастильних матеріалів для двигунів. Поняття про октанове число. Карбюратор.

Двигуни автомобілів. Принцип роботи двотактного двигуна. Визначення такту. Двотактний робочий цикл. Фази газорозподілу. Кривошипно-шатунний механізм, його призначення та принцип дії. Технологія ремонту кривошипно-шатунного механізму. Коробка передач. Поняття про передаточне число. Система електрообладнання: генератор, система запалювання магнето, свічки. Калійне число. Паливна система. Карбюратор, його будова та робота. Утворення робочої суміші, її кількість та якість.

Практична частина. Показ фази розподілу чотири-та двотактного двигуна. Регулювання випередження запалювання. Підбір свічок запалювання. Приготування паливної суміші.

Розбирання та складання двигуна. Виготовлення прокладок картера. Установлення та регулювання системи запалювання. Способи визначення та усунення можливих несправностей. Розбирання та складання карбюратора.

 

5. Технічне обслуговування, регулювання та ремонт карта (12 год.)

Теоретична частина. Вимоги, які ставляться до технічного стану транспортних засобів. Небезпечні наслідки експлуатації несправного транспорту. Вимоги до технічного стану рульового управління, гальм, шин, кузова, світлових приладів.

Техніка безпеки під час виконання робіт і користування інструментами. Технічне обслуговування, регулювання та ремонт двигуна (кривошипно-шатунний механізм, механізм газорозподілу, система живлення, запалювання, змащування), вузлів трансмісії (зчеплення, коробка передач, головна передача) й механізму керування (кермо, система гальмування). Обслуговування шин. Колеса та їх ремонт. Поводження з пальним, правила зливу, зберігання і транспортування.

Практична частина. Розбирання та складання кривошипно-шатунного механізму, регулювання коробки передач, гальмівної системи, механізму керування. Демонтаж і монтаж шин. Приготування паливної суміші.

 

6. Заходи безпеки під час тренувань та проведення змагань (6 год.)

Теоретична частина. Заходи безпеки, пов’язані з правильною організацією навчально-тренувальних занять і змагань. Заходи безпеки, пов’язані з технічним станом картів, екіпірування та одягом спортсменів, станом здоров’я й самопочуття. Заходи безпеки з медичного та протипожежного забезпечення.

Практична частина. Підготовка майданчика для тренувань. Технічний огляд карта. Підготовка протипожежного та медичного спорядження.

 

7. Змагання з автоспорту. Правила змагань із картингу (4 год.)

Теоретична частина. Види змагань. Спортивні звання та розряди, порядок їхнього присвоєння. Порядок проведення змагань, суддівство, правила поведінки учасників змагань, сигнальні прапори.

Практична частина. Підготовка картодрому до навчальної їзди на карті. Підготовка та технічний огляд картів. Заправка паливною сумішшю. Запуск і зупинка двигуна.

 

8. Підготовка картів до тренувань і змагань (20 год.)

Теоретична частина. Техніка безпеки при роботі з інструментом під час обслуговування картів. Огляд нових конструкцій картів. Розрахунок вузлів ходової частини карта на міцність. Поняття про форсування двигуна, аналіз сучасних конструкцій двигунів. Удосконалення агрегатів і механізмів карта.

Практична частина. Розбирання та складання двигуна. Електродвигун – силова установка трасової автомоделі. Загальна теорія електродвигуна. Принцип дії електродвигуна постійного струму. Будова електродвигуна та призначення його основних деталей. Вимоги до електричних двигунів, які застосовують на трасових автомоделях. Електродвигуни, що випускаються промисловістю. Характеристика електродвигунів і регулювання кількості обертів. Техніка безпеки під час роботи з електричним двигуном та електричними приладами.

Установлення карту. Налагодження і обкатка. Монтаж і встановлення систем живлення, запалювання, гальмування та паливної системи. Ходові випробування.

 

9. Спеціальна фізична підготовка до участі у змаганнях. Перша долікарняна допомога (4 год.)

Теоретична частина. Кісткова система, зв’язувальний апарат і суглоби, їхня будова та взаємодія. Кровообіг, обмін речовин. Значення відпочину та сну в забезпеченні працездатності спортсменів. Роль центральної нервової системи всього організму. Недопустимість куріння, вживанню алкоголю та наркотиків. Значення фізичних вправ для розвитку фізичних і духовних здібностей, підвищення спортивних результатів. Правила особистої гігієни.

Профілактика травм. Перша допомога при травмуваннях.

Практична частина. Вправи для розвитку рухомих якостей картингістів різного віку і кваліфікації, а також ті, що сприяють швидкій реакції їхнього орієнтування на трасі, керування, гальмування. Плавання, легкоатлетичні види вправ.

 

 

 

10. Навчальна їзда на карті (26 год.)

Теоретична частина. Вступний інструктаж. Ознайомлення з послідовністю проїзду трасою за розміткою. Посадка водія. Способи керування картом при проходженні різних елементів траси.

Практична частина. Виконання вправ:

а) посадка водія, освоєння правильного положення рук на кермі, оперування важелем перемикання передач, педалями (при непрацюючому двигуні);

б) запуск двигуна;

в) відпрацювання руху з місця, гальмування на нерухомому карті;

г) перемикання передачі на нерухомому карті;

д) рух з місця та гальмування;

ж) розгін по прямій;

з) перемикання на нижчу передачу;

є) відпрацювання техніки старту;

і) способи гальмування;

к) вивід карта із заносу;

л) проходження кривих на максимальній швидкості (без заносу).

 

11. Спортивно-тренувальна їзда на карті (30 год.)

Теоретична частина. Рух і маневрування на майданчику, обладнаному для фігурного водіння. Техніка проходження траси з поворотами різного радіусу та напрямку. Способи та техніка обгону на трасі. Техніка і тактика старту, руху по дистанції, обгону та фінішування. Вибір місця після старту.

Практична частина. Виконання практичних вправ із водіння.

 

12. Організація та проведення змагань (8 год.)

Теоретична частина. Питання організації змагань. Підготовка та оформлення місця проведення змагань.

Практична частина. Участь у змаганнях і в суддівстві змагань.

 

13. Підсумок (2 год.)

 Підведення підсумків роботи гуртка. Відзначення кращих вихованців.

 

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

 

Вихованці мають знати:

-         історію автомобілебудування та сучасні карти;

-         техніку безпеки під час виконання робіт і користування інструментом;

-         загальну будову карта;

-         технічне обслуговування, регулювання та ремонт карта;

-         заходи безпеки під час тренувань та проведення змагань.

 

Вихованці мають вміти:

-         розбирати та складати двигун карта;

-         виконувати загальне технічне обслуговування карта;

-         виявляти та усувати можливі несправності;

-         приготувати паливну суміш.

 

У вихованців мають бути сформовані компетентності:

пізнавальна – ознайомлення з технічними видами спорту, вивчення загальної будови карта й двигунів для нього;

практична – формування практичних умінь й навичок виготовлення діючих моделей картів, удосконалення навичок роботи з різним інструментом;

творча – забезпечення стійкого інтересу до технічної творчості, розвиток технічного мислення;

соціальна – виховання культури праці, відповідальності за результати власної діяльності.

 

Основний рівень, перший рік навчання

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

 

Тема

 

Кількість

годин

 

 

теоретичних

практичних

усього

1.

Вступ

3

-

3

2.

Елементи теорії руху автомобіля

6

6

12

3.

Двотактні двигуни внутрішнього згоряння

3

18

21

4.

Класифікація та технічні вимоги до картів. Правила змагань

18

12

30

5.

Підготовка картів до тренувань і змагань

3

24

27

6.

Заходи безпеки на тренуваннях і змаганнях

3

9

12

7.

Спортивно-тренувальна їзда на карті. Керування картом в екстремальних умовах

6

63

69

8.

Психофізіологічна та спеціальна фізична підготовка до участі у змаганнях. Долікарняна допомога

3

6

9

9.

Організація та проведення кваліфікаційних змагань

3

12

15

10.

Екскурсії,змагання

-

12

12

11.

Конференція

3

-

3

12.

Підсумок

3

-

3

 

 Разом

54

162

216

 

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

 1. Вступ (3 год.)

Обговорення плану роботи гуртка. Інструктаж із техніки безпеки. Завдання на навчальний рік.

 

 

2. Елементи теорії руху автомобіля (12 год.)

Теоретична частина. Основні сили та моменти, діючі на автомобіль. Поняття про керованість автомобіля. Динамічні особливості старту та розгону. Сили та моменти, які діють на передню та задню осі. Сили при гальмуванні. Сили під час руху на повороті без бокового зносу коліс; рух із зносом задніх коліс, із зносом усіх коліс.

Практична частина. Показ основні сили, що діють на автомобіль під час прямолінійного руху, а також на автомобіль, який повертає. Те ж саме при прискоренні та гальмуванні.

 

3. Двотактні двигуни внутрішнього згорання (21 год.)

Теоретична частина. Типи двигунів. Поняття про теоретичний розрахунок двигуна. Фази газорозподілу. Способи виявлення та усунення несправностей двигуна. Технологія ремонту кривошипно-шатунного механізму. Правила розбирання та складання картера двигуна. Регулювання, запалювання й добір свічок запалювання. Види паливно-мастильних матеріалів для двигунів. Поняття про октанове число. Карбюратор.

Практична частина. Показати фази розподілу чотири- та двотактного двигуна. Відрегулювати випередження запалювання. Підбір свічок запалювання. Приготування паливної суміші.

 

4. Класифікація та технічні вимоги до картів. Правила змагань

(30 год.)

Теоретична частина. Організація змагань. Присвоєння спортивних звань і розрядів, спортивна класифікація.

Практична частина. Розподілення картів за класами. Виконання технічних вимог. Дотримання правил змагань. Підготовка та участь у змаганнях.

 

5. Підготовка картів до тренувань та змагань ( 27 год.)

Теоретична частина. Техніка безпеки при роботі з інструментами під час обслуговування картів. Огляд нових конструкцій картів. Розрахунок вузлів ходової частини карта на міцність. Поняття про двигун; аналіз сучасних конструкцій двигунів. Удосконалення агрегатів і механізмів карта.

Практична частина. Розбирання та складання двигуна. Встановлення на карт. Налагодження та обкатка. Монтаж і встановлення систем живлення, запалювання, гальмування та паливної системи. Ходові випробування.

 

 6. Заходи безпеки на тренуваннях і змаганнях (12 год.)

Теоретична частина. Заходи безпеки, що сприяють правильній організації і дотриманню дисципліни під час навчально-тренувальних занять і змагань. Заходи безпеки, пов’язані з технічним станом картів, екіпіруванням, станом здоров’я учнів. Заходи безпеки з медичного та протипожежного забезпечення.

Практична частина. Надання першої медичної допомоги.

 

 

 

7. Спортивно-тренувальна їзда на карті (69 год.)

Теоретична частина. Керування картом в екстремальних умовах. Вплив погодних умов на керованість карта. Тактика ведення перегонів. Техніка старту. Проходження поворотів. Техніка гальмування.

Практична частина. Виконання вправ та маневрування. Відпрацювання техніки швидкісного проходження складних ділянок траси.

 

8. Психофізіологічна та спеціальна фізична підготовка до участі у змаганнях. Долікарняна допомога (9 год.)

Теоретична частина. Роль і значення психічного стану спортсменів на змаганнях. Вправи, які сприяють швидкому орієнтуванню на трасі та реакції оперування органами керування. Загальна фізична підготовка.

Практична частина. Виконання вправ за індивідуальними планами тренувань і фізичної підготовки вихованців. Надання першої медичної допомоги.

 

9. Організація та проведення кваліфікаційних змагань (15 год.)

Теоретична частина. Правила та порядок проведення змагань. Техніка безпеки під час змагань. Правила оформлення ліцензій.

 Практична частина. Підготовка та оформлення місця проведення змагань. Участь у змаганнях і суддівстві.

 

10. Екскурсії (12 год.)

 Ознайомлення з роботою місцевих спортивних клубів, шкіл. Відвідування виставок, змагань.

        

11. Конференція (3 год.)

 Обговорення питань конструкторських рішень у побудові карта, організації та проведення кваліфікаційних змагань із картингу.

 

12. Підсумок (3 год.)

Підведення підсумків роботи за рік. Відзначення кращих вихованців.  

 

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

 

 Вихованці мають знати:

-         класифікацію картів та їхню будову;

-         типи двигунів і принцип роботи двигуна внутрішнього згоряння;

-         правила змагань з картингу;

-         способи керування картом при проходженні різних елементів траси.

 

Вихованці мають вміти:

-         організовувати робоче місце;

-         підготувати майданчик для тренувань; протипожежне та медичне спорядження;

-         надавати першу медичну допомогу при травмуваннях;

-         керувати картом в екстремальних умовах.

 

У вихованців мають бути сформовані компетентності:

пізнавальна – оволодіння необхідними знаннями керування гоночним автомобілем, поняттями про роботу з різним інструментом;

практична – засвоєння умінь й навичок керування гоночним автомобілем;

творча – навчання технологій самостійного виготовлення різних класів моделей картів за кресленням і власної конструкції та їх експлуатація;

соціальна – формування розвитку технічного мислення, конструкторських здібностей.